La importància d’una bona higiene bucodental

la-importancia-de-una-buena-salud-bocodental

Des del moment en què naixem, la boca experimenta la colonització per part d’un gran nombre de microorganismes que afecten a la superfície de les dents. Els bacteris ja colonitzen els nostres teixits només néixer, per altra banda, els microorganismes tenen una funció molt important en el manteniment dels teixits durs i tous, així com un paper protagonista a les mucoses, la saliva i a la primera etapa de la digestió. L’equilibri de la flora bacteriana és necessari per mantenir un correcte estat de salut general.

A l’esmalt i geniva s’hi dipositen bacteris responsables de la producció de placa bacteriana, són microorganismes que es nodreixen dels sucres continguts als aliments i que destrueixen les dents a través de les càries dentals provocades pels àcids subproducte de la seva digestió.

Els bacteris són responsables de la inflamació de les genives per acumulació d’aliments i poden generar des de molèsties lleus, fins a sagnats o malalties més greus com la periodontitis (implica pèrdua d’os), entre altres.

Per tot això, la higiene bucodental juga un paper molt important a la nostra salut general.

Beneficis d’una adequada higiene bucodental

• Eliminació de la placa bacteriana.
  • Prevenció de tincions alimentàries produides pel tabac, cafè,…
  • Evitar el sagnat gingival per inflamació.
  • Evitar dolor per inflamació i pèrdua òssia.

Conseqüències d’una mala higiene dental

• Aparició de càries.
  • Sagnat de genives.
  • Pèrdua de geniva i os.
  • Periodontitis i moviment de peces.
  • Tincions alimentàries (tabac, cafè…).

Pautes per a una bona higiene diària

Per mantenir una adequada higiene bucodental i protegir les nostres dents i genives només cal seguir una sèrie de rutines senzilles. Un bon raspallat de dents després de cada àpat principal és la més important.

Existeixen dos tipus de raspalls, el manual i l’elèctric.

Consells pel raspallat manual

Els raspalls dentals manuals es caracteritzen pel grau de duresa, n’hi ha de tous, mitjans i durs. El més recomanable és el mitjà, ja que protegeix millor l’esmalt i la geniva. Els raspalls durs no són massa recomanables, poden fer malbé l’esmalt i la geniva per excés de pressió. El raspall tou està indicat en casos quirúrgics que requereixen un raspallat suau.
És molt important canviar el raspall cada 3 o 4 mesos.

El procediment recomanat per raspallar les dents manualment, és el següent:

1. Col·locar el raspall de dents en un angle de 45º amb la dent.
      2. Començar a raspallar les dents des de la geniva i baixant amb vertical fins a l’extrem de la dent.
      3. Exercir un moviment d’escombra, raspallant cap en fora,.
      4. Finalment, raspallar també les parts interiors de la boca com la paletina lingual o la part oclusal, i per últim, la llengua.

Consells pel raspallat de dents elèctric

El raspall elèctric té dos tipus de capçal: rodó i allargat. El més recomanable és utilitzar un raspall de dents de capçal rodó, donat que neteja peça a peça, aconseguint una higiene més profunda.

Existeixen capçals de duresa mitjana o tova, però el més recomanable és el de duresa mitjana.

El procediment recomanat per netejar les dents amb raspall elèctric, és el següent:

1. Col·locar el capçal de forma horitzontal a la peça, sense fer pressió, i mantenir 5 segons sobre cada dent, mentre fa els seus moviments rotatoris.
      2. Repetir el mateix procediment a cada una de les peces.
      3. No oblidar-se del paletí, lingual i oclusal, sempre sense fer pressió.
      4. Raspallar la llengua per finalitzar la higiene bucal.

Recordar que cal canviar el capçal cada 3 o 4 mesos.

Elements d’higiene bucodental

Els espais que hi ha entre les dents, acostumen a acumular restes d’aliments, provocant fàcilment càries i/o inflamació a les genives. El raspallat no és suficient per la higiene total i és necessari utilitzar altres accessoris complementaris a qualsevol tipus de raspall de dents.

El raspall interproximal és una bona manera de netejar els espais interdentals. Per fer-ne un bon ús, cal introduir-lo horitzontalment entre els espais de les dents i fer un moviment de dins cap a fora. Un cop utilitzat, es netejarà amb aigua i es repetirà el procés en totes les dents. Un raspall interproximal no és d’un sol ús i pot durar en bones condicions de 8 a 10 dies aproximadament.

La seda o fil dental és un altre element aconsellable per fer una higiene completa i evitar futures inflamacions i sagnats gingivals.

La seda dental capaç d’arribar 3 mm per sota de la geniva i el seu ús és molt senzill. Cal enrotllar el fil als dos dits mitjans, un de cada mà i introduir la seda suaument entre les dents. Un cop ha passat entre la dent i la geniva i s’ha netejat l’espai interdental, es retira i amb fil net, es repeteix el procediment a cada peça.

Independentment del mètode emprat, si no hem netejat el solc entre la geniva i la dent, la neteja no és completa. Res substitueix la neteja interproximal amb fils o raspallets interproximals.

Mantenir una bona higiene diària implica fer un bon raspallat tres cops al dia o després de cada àpat. No obstant això, és imprescindible adquirir l’ús del raspall interproximal i la seda dental com a hàbit higiènic.

El raspallat elèctric o manual no és suficient i només netegem un 60% de la nostra boca, per això és necessari eliminar la placa bacteriana de les cares laterals de les dents i subgingivalment passar la seda entre els espais dentals.

Mantenint aquests hàbits, assegurarem una boca sana i una llarga vida a les nostres dents. Perquè la boca ens dóna vida… Amb la boca parlem, respirem, mengem, fem petons, riem… Per tot això, cal que en tinguem cura!