Per què tinc càries si em rento les dents?

per-que-tinc-caries-si-em-rento-les-dents

rentar-dents-caries
Moltes vegades el pacient es pregunta per què li apareixen càries si manté una higiene dental diària. Per entendre la causa d’aquest problema hem d’incidir en els factors que augmenten el risc d’aparició de càries, ja que aquesta infecció no depèn només de l’higiene dental. En segon lloc, hem de valorar si la higiene que es realitza és realment l’adequada.

Quins elements actuen en la formació de càries?

caries-dental

En primer lloc, cal aclarir que la càries dental és una malaltia infecciosa causada per bactèries. Aquestes bactèries s’alimenten dels hidrats de carboni que consumim produint uns àcids que produeixen la desmineralització de la dent i, en conseqüència, l’aparició de càries.

Per tal que el teixit dental es dissolgui produint una cavitació a la dent, cal que intervinguin altres elements com:

• La saliva, que juga un paper primordial en la neutralització i la neteja natural de la boca.
  • L’alimentació, de manera que una dieta rica en carbohidrats promourà un alt risc d’aparició de càries, ja que les bactèries tenen més substrat per produir-les.
  • La higiene, una correcta higiene dental que elimini la placa i el càlcul permet que les bactèries no es puguin reproduir amb tanta facilitat. Com més temps estiguin aquestes bactèries en boca, més fàcil que puguin produir aquesta infecció.
  • Factors individuals com l’anatomia pròpia de la dent, en la que trobem pacients amb fosses i fissures més marcades de les dents que faciliten la retenció de placa i, per tant, més vulnerabilitat a patir càries, Així com també malalties que puguin afavorir la colonització de la cavitat bucal per bactèries que afavoreixen l’aparició de càries com per exemple la periodòncia.

D’acord amb tots aquestes factors, queda evident que la cura de la càries no passa únicament per eliminar-la i reconstruir la peça, sinó en incidir en tots aquests factors per prevenir la seva aparició.

Consells per prevenir l’aparició de càries si ja em rento les dents

• Mantenir una dieta equilibrada rica en verdures i fruites. Disminuir el consum d’hidrats de carboni si aquests són molt freqüents en la nostra dieta. Beure aigua també ens ajudarà en aquest procés, evitant begudes ensucrades.
  • Mantenir una correcta higiene dental, seguint les següents pautes:
    • Raspatllar-se almenys 3 vegades al dia després de cada àpat. Procurar estar-hi uns dos minuts.
    • Utilitzar fil dental o raspatllets interproximals allà on el raspall no hi arriba per netejar les zones entre dents, igualment important.
    • Realitzar una higiene anual a la clínica per remoure tot el càlcul que no desapareix amb el raspatllat normal a casa. A més, en aquesta visita es podrà explicar quina tècnica de raspatllat és més adequada per cada cas, en el cas que tingui dubtes.

Sonarà un tòpic però és veritat que acudir al dentista 1 cop a l’any per fer revisions és una acció preventiva a l’aparició o avançament ràpid de les càries. ?

Cèlia Martínez Cerdà
Odontòloga i ortodoncista