Per què apareix la sensibilitat dental per fred

sensibilitat-dental-per-fred-dest

sensibilitat-dental-per-fred-grLa sensibilitat dental o hipersensibilitat dentinària és el dolor o molèstia produït per un desgast de la superfície dental o retracció gingival. La dent està formada per tres capes, l’esmalt, la dentina i la polpa o nervi dental. L’esmalt, la capa de dent que podem veure, protegeix la dentina. Quan la dentina està exposada la dent pot tornar-se sensible a diversos factors i pot apareixer la sensibilitat dental per fred.

La sensibilitat dental per fred

La possibilitat de patir sensibilitat dental per fred o per altres factors es produeix quan hi ha un desgast de l’esmalt per diverses causes. Quan es produeix aquest desgast i no es pot recuperar l’esmalt dental, la dentina, la segona capa protectora, queda exposada a diversos factors, com el fred. D’altra banda, la dentina es comunica amb canals dentinaris que, alhora, es comuniquen amb la polpa. El que passa amb el fred és que el seu efecte traspassa l’esmalt, arriba a la dentina i viatja a través dels canals fins la polpa i els nervis, que és quan es produeix aquesta molèstia i dolor que anomenem sensibilitat dental.

Factors que causen la sensibilitat dental

La sensibilitat dental és causada per múltiples factors. Els més freqüents són el raspallat excessiul’erosió dental i el bruxisme. Tots ells provoquen el desgast de la capa d’esmalt deixant al descobert la dentina i provocant sensibilitat. Per això és clau saber cuidar les dents des de petits i així evitar un raspallat problemàtic.

La diferència està en la etiologia del desgast de l’esmalt. En el cas del raspallat dental, aquest es debilita per la continua abrasió amb força del raspall. En l’erosió dental es produeix per l’acció de l’àcid d’aliments i begudes. I en el cas del bruxisme, per l’hàbit de serrar i grinyolar les dents involuntàriament. El bruxisme es pot tractar utilitzant les fèrules de descàrrega, uns aparells que tenen la funció de prevenir el desgast de les dents, relaxar la musculatura i col·locar l’articulació mandibular a la seva correcta posició evitant mals de cap, contractures, dolors cervicals, problemes de l’articulació i fractures dentals. Les fissures dentàries es poden extendre des la superfície dental fins l’arrel i també poden ser causa d’aquestes molèsties.

Les malalties de les genives com la gingivitis o periodontitis també poden ocasionar sensibilitat dental. Aquestes es produeixen per acumulació de placa i causen inflamació i retracció gingival, així com destrucció del suport ossi. A part de la sensibilitat dental, s’ha de tractar la malaltia causant, sinó els problemes es poden agreujar. La retracció gingival per si sola també pot ser una causa de sensibilitat dental, deixant al descobert les arrels dentals, no cobertes per esmalt.

El blanquejament dental també pot afectar la sensibilitat de les dents. És un tractament estètic i s’ha de portar a terme sota la supervisió d’un odontòleg. Consisteix en fer entrar oxigen a l’esmalt dental utilitzant productes amb peròxid d’hidrogen. S’utilitza en odontologia amb l’objectiu de blanquejar les dents amb tincions intrínseques que poden ser genètiques, farmacològiques, adquirides (fluorosis), degut a tractaments dentals o per traumatisme o patologia pulpar.

Solucions a la sensibilitat dental

És important el tractament de la sensibilitat dental per evitar problemes posteriors.

Es recomana anar al dentista per veure quina és la causa de la sensibilitat. Segons la causa, el tractament canvia. En alguns casos amb la curació de l’agent causant n’hi ha prou, en altres casos s’apliquen productes especials per desensibilitzar i alleujar elssímptomes con per exemple gels, pastes dentals per a dents sensibles, col·lutoris i vernissos de fluor. El tractament de la sensibilitat dental pot trigar a solucionar-se.

Laura Garcia Balius

Odontopediatra