Els implants dentals són una de les solucions més efectives per substituir una dent perduda, però requereix uns hàbits i cures especials per mantenir-los al llarg del temps. Un dels primers factors a tenir en compte quan decidim apostar per aquest tipus de tractament és la necessitat d’una adequada higiene en implants. Una higiene deficient pot causar inflamacions, rebuig dels mateixos implants i, fins i tot, malalties més greus que afecten l’os de la mandíbula.

Hem de pensar que quan tenim peces dentals naturals els possibles problemes causats per una mala higiene afecten als teixits, genives, lligaments i, en últim cas, a l’os. En canvi, quan recorrem als implants dentals, aquestes peces estan directament integrades amb l’os, pel que el procés d’una possible infecció és molt més ràpid d’arribar i causar malalties com la periimplantitis. Per totes aquestes raons, la higiene bucodental ha de ser més exhaustiva, utilitzant elements i objectes especials per la higiene en implants i fer una neteja òptima.

Com realitzar una òptima higiene dental

La higiene dental amb implants ha de ser més recurrent i el més recomanable és fer-la després de cada àpat. Quan una persona es sotmet a un tractament d’implantologia dental, siguin el tipus d’implants dentals que siguin, solen quedar més restes de menjar a la cavitat bucal, concretament entre les corones sobre els implants. Al perdre una dent la geniva sol contraure’s i queda una petita obertura entre el teixit i la corona, creant un petit racó on acostumen a quedar-se restes d’aliments.

A banda de raspallar-se les dents de manera habitual, és especialment important netejar en aquestes zones on hi trobem petites cavitats. Al mercat podem trobar objectes bucodentals especials per assegurar una correcta higiene en les zones de difícil accés si portes implants dentals.

Elements per la correcta higiene en implants

L’element principal per arribar a aquelles zones difícils on solen acumular-se més restes de menjar és el raspall interproximal o interdental. Són molt més petits que els convencionals i fa més fàcil eliminar tota la brutícia i restes de qualsevol lloc de la boca. Aquest tipus de raspalls de dents tenen diferents mides a escollir depenent de l’espai que es crea entre les dents de cada persona. Tot i això, s’ha d’entendre com un complement al raspallat convencional.

Un dels altres objectes per assegurar la higiene òptima de la boca és l’irrigador bucal. Aquest aparell consisteix en un sistema d’aigua a pressió que neteja la cavitat bucal a fons. Serveix tant per eliminar restes de menjar com per treure brutícia i possibles bactèries de les genives.

D’altra banda, amb un dentifrici poc abrasiu i un fil de seda dental per complementar els raspallats, ja tenim tots els materials idonis per a una neteja perfecta de la boca amb implants.

El perill de la mala higiene

Seguir aquests consells de professional i adquirir un bon hàbit d’higiene diària es part de la rehabilitació amb implants dentals, estalviarà problemes futurs relacionats amb l’os de la mandíbula.

Sense aquesta neteja òptima es comença acumulant tosca i bactèries que poden arribar a desenvolupar altres malalties de caràcter més greu. La periimplantitis és un exemple del que pot passar sense aquesta cura diària dels implants dentals; afecta l’os que suporta la corona i provoca inflamacions als teixits de la boca. A vegades, no actuar a temps amb la periimplantitis pot derivar en el rebuig dels implants.

En qualsevol dels casos, ha de ser un professional qui aconselli i marqui les pautes a cada pacient sobre els millors mètodes per a una neteja òptima, ja que moltes vegades hi ha accions complementàries segons el pacient. També ha de ser l’odontòleg qui dicti si la neteja que s’està practicant és l’adequada i necessària. Especialment durant els primers mesos on les visites a la clínica dental són periòdiques.