Quins són els símptomes de la gingivitis

simptomes de la gingivitis

simptomes de la gingivitisHi ha dos tipus de malalties que poden afectar les genives: la gingivitis i la periodontitis. Es coneixen com a malaltia de les genives o malaltia periodontal. La malaltia periodontal de les genives es defineix com a una inflamació i infecció que destrueix els teixits que sostenen les dents, incloses les genives, els lligaments periodontals i l’os alveolar. Tots dos tipus de malalties de les genives són prou conegudes mundialment entre els adults i totes dues es poden aturar o disminuir amb una atenció efectiva. Però per aconseguir-ho és important conèixer els símptomes de la gingivitis.

Què és la gingivitis

La gingivitis és una forma lleu de malaltia de les genives, però sense el tractament adequat pot portar a una periodontitis més greu. Es caracteritza per genives vermelles, sagnants i irritades. La gingivitis és bastant comú, i moltes persones la tenen de forma localitzada o general.

Diferents estudis han informat que al voltant del 50% de la població experimenta gingivitis en quatre o més dents. Aquells amb major risc inclouen a qualsevol persona amb poca higiene dental, fumadors, diabètics no controlats, adults grans, dones embarassades, aquells amb immunitat disminuïda, aquells amb mala nutrició, addictes a substàncies i aquells que no busquen l’atenció d’un professional dental sovint.

La gingivitis és causada principalment per la mala higiene oral, que permet que la placa s’acumuli a les dents. La placa és una substància invisible i enganxosa que es desenvolupa en les dents quan els sucres i els midons en els aliments interactuen amb els bacteris bucals normals. Es desenvolupa ràpidament, de manera que és important raspallar i utilitzar fil dental cada dia per eliminar-lo. Si la placa no és eliminada mitjançant el raspallat pot convertir-se en tosca, un dipòsit dur a la base de la dent. Tant la placa com la tosca inflamen les genives i produeixen bacteris i toxines que fan que les genives s’infectin amb gingivitis.

A més de la mala higiene oral, la gingivitis pot ser causada per:

• Diabetis no controlada
  • Algunes malalties i infeccions sistèmiques, com trastorns de la tiroide, deficiències de nutrients o infecció per VIH
  • Certs medicaments, incloent fenitoïna (utilitzada per controlar les convulsions), bismut (utilitzat per tractar el malestar estomacal i la diarrea, com en Pepto-Bismol)
  • Algunes pastilles anticonceptives
  • Dents desalineats
  • Empastos de vores rugosos
  • Aparells bucals mal ajustats o bruts

A més, hi ha un component hormonal per a la gingivitis, ja que els canvis en les hormones poden causar una major sensibilitat de les genives. Per aquesta raó, les dones embarassades de vegades contrauen gingivitis i la malaltia sovint es desenvolupa durant la pubertat o l’edat adulta.

Símptomes de la gingivitis

Les genives sanes es caracteritzen per un color rosat pàl·lid i una fermesa. A causa de que la gingivitis generalment no és dolorosa, moltes persones no s’adonen que està present o que tenen un problema. Els símptomes de la gingivitis inclouen:

• Sagnat de genives, fins i tot amb raspallat suau
  • Genives tendres, especialment quan es toquen
  • Vermell brillant, vermell fosc o genives vermell porpra
  • Genives inflades
  • Úlceres de boca
  • Genives brillants
  • Una de les causes del mal alè

Prevenció de la gingivitis

La millor manera de prevenir la gingivitis és practicar una bona higiene oral. Es recomana raspallar-se les dents tres vegades al dia i usar fil dental almenys un cop al dia. Les dents s’han de netejar professionalment per un dentista cada sis mesos. Si el dentista ho creu oportú es poden recomanar dispositius d’eliminació de placa, com raspalls de dents especials, escuradents i eines d’irrigació d’aigua. Les pastes de dents i esbandides antiplaca i anti-tosca receptats també poden ajudar.

Tractament

Mentre que la gingivitis generalment millora després d’una neteja professional, la bona higiene bucodental continua a la llar. Es recomanen neteges professionals almenys dues vegades per any i durant aquestes el dentista o higienista elimina tota la placa i la tosca mitjançant un procés anomenat tartrectomia. Si aquestes prevenciones per part del pacient no succeeixen, diferents estudis conclouen que l’afecció pot tornar ràpidament.

Tot i això, si la gingivitis és greu i hi ha un càlcul profund, el pacient pot necessitar fins a quatre neteges profundes i curetatges (raspat i allisat radicular) per recuperar el teixit gingival i recuperar la salut. El dentista també discutirà la reparació de les dents mal alineades o els empastaments, corones o ponts mal ajustats.

Les rentades de venda lliure o de prescripció ajuden a mantenir la quantitat de placa en nivells acceptables però no existeixen productes químics o medicaments que puguin evitar la formació de placa si no hi ha un raspallat previ.

Dra. Elisabeth Romano